تعمید چیست. چرا و چگونه؟



رسولان چگونه تعمید می دادند

ما می دانیم که نو ایمانان می بایست در آب تعمید می یافتند . اما این پرسش مطرح می شود که تعمید به چه صورت انجام می شد؟ با آب پاش یا فرو رفتن در آب؟

به نمونه ای که خداوند از خود برای ما گذاشته است توجه کنیم و به پیروی از او بپردازیم : او با تعمید خود در رود اردن ,در واقع الگویی برای ما باقی گذاشته است . در مرقس 10:1 آمده است ((و چون از آب برآمد…)) و در متی 16:3 نیز چنین می خوانیم (( اما چون عیسی تعمید یافت , فوراً از آب برآمد…))

در کتاب مقدس چنین آمده است که مسیح در رود اردن تعمید یافت و از آب خارج شد . (از آب برآمد). در انجیل یوحنا 23:3 آمده است : (( و یحیی نیز در عینون, نزدیک سالیم تعمید میداد زیرا که در آنجا آب بسیار بود…)) یوحنا متذکر می شود که یحیی تعمید دهنده در اردن تعمید میداد چون در آنجا آب زیادی بود. از سخنان خواجه سرای حبشی چنین بر می آید که تعمید٬ تنها با فرورفتن در آب صورت می گرفت . شاگردان یحیی تعمید دهنده نیز به این شکل تعمید می دادند . خواجه سرای حبشی که لمس خدارا به واسطه تعلیم فیلیپس دریافت کرده بود ٬ خواستار تعمید فوری شد.

((و چون در عرض راه به آبی رسیدند ٬ خواجه گفت : اینک آب است! از تعمید یافتنم چه چیز مانع می باشد؟ فیلیپس گفت : هر گاه به تمام دل ایمان آوردی٬جایز است . او در جواب گفت : ایمان آوردم که عیسی مسیح پسر خداست. پس حکم کرد تا ارابه را نگاه دارند و فیلیپس با خواجه سرا هردو به آب فرود شدند . پس اورا تعمید داد. و چون از آب بالا آمدند ٬ روح خدا فیلیپس را برداشته ٬ خواجه سرا دیگر اورا نیافت زیرا که راه خود را به خوشی پیش گرفت.)) ( اعمال رسولان 8:36-39).

توجه داشته باشید که هر دو نفر وارد آب شدند و هردو از آب خارج شدند . در صورتی که به کلمه یونانی baptiso دقت کنیم ٬درخواهیم یافت که معنی آن فرو بردن است.در دایرﺓ المعارف کاتولیک THEO٬ چاپ 1989, صفحه 947 تصریح شده است که در کلیسای نخستین، تعمید با فرو بردن نوایمانان در آب انجام میگرفت. تاریخ نیز این موضوع را اثبات می کند . هنوز میتوان در بسیاری از کشورها استخر های قدیمی تعمید را دید . وجود این استخر های بزرگ نشان میدهد که تعمید٬ با فرو بردن ایمانداران در آب صورت می گرفت .

کارشناسی در این باره می نویسد (( مطالعات باستان شناسی ثابت می کند که تعمید در آب ٬ تا قرن دهم و حتی چهاردهم مرسوم بوده است )). در صورت لزوم میتوان به کتابی که F.M.BLUMELK تحت عنوان «باستان شناسی و تعمید» در سال 1982 منتشر کرده است رجوع کرد. در این کتاب نگارنده با استناد به عکسهای فراوان جمع آوری شده تحولاتی را که در روش تعمید به وجود آمده است بیان می کند .

نویسندگان عهد جدید که به زبان کوینه (KOIN) می نوشتند ٬ از کلمه ی «babtiz » که به معنی فروبردن است استفاده کرده اند نه CANTIZ که معنی آن آب پاشی است . تعمید آب پاش در ادوار بعدی رواج یافت و بدین ترتیب بود که روش ابداعی انسان جایگزین فرمان الهی شد . (( پس کلام خدارا به تقلیدی که خود جاری ساخته اید ٬ باطل می سازید و کارهایی مثل این بسیار به جا می آورید)) ( مرقس 13:7 )

تعمید به نام عیسی مسیح

امروزه بسیاری از کلیسا ها تنها با تاکید بر دستور مسیح که در متی 19:28 می گوید (( پس رفته همه امتها را شاگرد سازید و ایشان را به اسم اب و ابن و روح القدس تعمید دهید )) همچنان به نام پدر٬ پسر و روح القدوس تعمید می دهند پیداست که درک ناصحیح از مقوله الوهیت و اصطلاحات کتاب مقدسی که در این باره به کار برده می شود٬باعث ایجاد حساسیت در مورد تعمید به نام عیسی مسیح شده است .

در دوم تیموتائوس 3: 16و 17 چنین آمده است : (( تمامی کتب از الهام خداست و به جهت تعلیم و تنبیه و اصلاح و تربیت در عدالت مفید است ٬ تا مرد خدا کامل و به جهت هر عمل نیکو آراسته بشود.)) شایسته است به این موضوع توجه شود که شاگردان در پنطیکاست پس از خروج از بالا خانه دستور دادند تا ایمانداران به نام عیسی مسیح تعمید یابند و این در حالی بود که چند روز قبل از ان خداوند چنین امر کرده بود که به نام پدر٬پسر٬و روح القدوس ) تعمید دهند !!

در اعمال رسولان 38:2پطرس به شنوندگان میگوید ((توبه کنید و هریک از شما به اسم عیسی مسیح به جهت آمرزش گناهان تعمید گیرید و عطای روح القدس را خواهید یافت )) زمانی که به برخی از صحنه های تعمید و نیز اشاراتی که در مورد آن در اعمال رسولان آمده است نگاه کنیم هیچ زمانی و به هیچ وجه نمی بینیم که کسی به شکلی غیر از آنچه گفته شده است تعمید گرفته باشد.

رسولان هیچ گاه به نام پدر ٬ پسر ٬ و روح القدس تعمید ندادند.

این فرمول تعمید از قرن دوم یا سوم مطرح شد و در شورای نیقیه بود که روش فوق الذکر رسمیت یافت . بخوانید و بیندیشید

(( چون این را شنیدند به نام خداوند عیسی تعمید گرفتند )) ( اعمال رسولان 5:19)

(( زیرا که هنوز بر هیچکس از ایشان نازل نشده بود که به نام خداوند عیسی تعمید یافته بودند بس .)) (اعمال رسولان 16:8)

(( زیرا همه شما که در مسیح تعمید یافته اید مسیح را در بر گرفتید)) (غلاطیان 7:3 )

(( یا نمی دانید که جمیع ما که در مسیح عیسی تعمید یافیم ٬ در موت او تعمید یافتیم ؟ پس چونکه در موت او تعمید یافتیم ٬ با او دفن شدیم تا آنکه به همین قسمی که مسیح به جلال پدر از مردگان برخاست ٬ ما نیز در تازگی حیات رفتار نماییم .)) ( رومیان 6: 3 و 4)

((پس فرمود تا ایشان را به نام عیسی مسیح تعمید دهند . آنگاه از او خواهش نمودند که روزی چند توقف نماید .)) ( اعمال رسولان 48:10 )

البته باید این مساله را متذکر شد که شاگردان در پنطیکاست روح القدوس را یافتند و بر طبق کلام ,قرار بود که روح القدوس سخنان عیسی را برای شاگردانش یادآوری و مکشوف نماید٬

(( لیکن تسلی دهنده یعنی روح القدوس که پدر اورا به اسم من فرستد ٬ او همه چیز را به شما تعلیم خواهد داد و آنچه به شما گفتم به یاد شما خواهد آورد .)) ( یوحنا 26:14)

حال پرسشی از شما دارم . آیا رسولان با اجرای تعمید به نام عیسی مسیح از دستور مسیح که در متی 19:28 آمده است ٬ نا اطاعتی کردند یا اینکه با این عمل فرمان اورا اجرا کردند ؟

پاسخ معقول به این سوال این است که بواسطه افاضه شدن روح القدوس بر رسولان برای آنها مکشوف گشت که نام عیسی فوق از جمیع نام هاست.

(( از این جهت خدا نیز او را بغایت سر افراز نمود و نامی را که فوق از جمیع نامها است٬بدو بخشید. ( فیلیپیان 9:2 )

همچنین در کولسیان 17:3 امده است:

(( و آنچه کنید در قول و فعل ٬ همه را به نام عیسی خداوند بکنید و خدای پدر را به وسیله او شکر کنید.))

اینک چند لحظه – به دقت تمام – به متی 19:28 توجه کنیم :

((پس رفته، همه ی امتها را شاگرد سازید و ایشان را به اسم اب و ابن و روح القدس تعمید دهید)).

دقت داشته باشید که تنها از یک اسم سخن به میان امده است٬در حالیکه منطقی می نمود که از کلمه «اسمها» استفاده شود . جالب آن است که به دنبال کلمه (( اسم )) سه عنوان می آید که هر سه نشان دهنده ی تجلیات خدا می باشند . به بیان دقیقتر پدر ٬ پسر و روح القدوس سه نام نیستند بلکه عناوینی برای خدا هستند که به تجلیات گوناگون خدا اشاره دارند .

(( ودر هیچ کس غیر از او نجات نیست زیرا که اسمی دیگر زیر اسمان به مردوم عطا نشده که بدان باید ما نجات یابیم .)) ( اعمال رسولان 14:4 )

تعمید چرا؟

مسیح از شاگردان خواست تا تعمید بگیرند و با این عمل نشان دهند که بطور کامل به او تقدیم شده اند . مسیح فرمان داد تا مژده ملکوت او به ملل مختلف اعلام شود تا شاگردان او از هر ملتی فرا خوانده شوند. ( متی 14:24 ) این بدین مفهوم بود که عمل نجات خدا ٬ دیگر تنها منحصر به امت یهود نبود . یهودیان از بدو تولد به خدا تقدیم می شدند . کرنیلیوس و اهل خانه اش نخستین غیر یهودیانی بودند که حقیقت مسیح را پذیرفته و تعمید گرفتند . کسانی که تعمید می گرفتند نشان می دادند که نسبت به زندگی گذشته خود مرده اند .

خروج از آب نماد آغاز یک زندگی جدید است . زندگی ای که در ان خدا جای اول را دارد (( یا نمی دانید که جمیع ما که در مسیح عیسی تعمید یافتیم ;در موت او تعمید یافتیم ؟ پس چونکه در موت او تعمید یافتیم ; با او دفن شدیم تا آنکه به همین قسمی که مسیح به جلال پدر از مردگان برخاست مانیز در تازگی حیات رفتار نماییم .)) ( رومیان 6 : 3 و 4)

در کولسیان 12:2 نیز آمده است : (( و با وی در تعمید مدفون گشتید که در ان هم بر خیزانیده شدید به ایمان بر عمل خدا که او را از مردگان برخیزانید . )) پطرس توبه ( دگرگونی- تغییر نگرش و جدایی از گناه )را بر تعمید مقدم دانسته است . ( ر ک اعمال 38:2 ) .

توبه مستلزم داشتن ایمان است و ایمان یعنی اعتقاد قلبی به کلام خدا ( در انجیل مرقس باب 16 آیه 16 چنین آمده است (( هر که ایمان آورده تعمید یابد نجات یابد و اما هر که ایمان نیاورد بر او حکم خواهد شد.)) نجات تنها بواسطه ریخته شدن خون مسیح میسر شده است و ما این اسم را با ایمان و به تمامی دل می خوانیم . (( و به حسب شریعت٬ تقریباً همه چیز به خون طاهر می شود و بدون ریختن خون ٬آمرزش نیست.)) ( عبرانیان 22:9 )

(( لیکن اگر در نور سالک می نماییم چنانکه او در نور آست ٬ با یکدیکر شراکت داریم و خون پسر او عیسی مسبح ما را از گناهان پاک می سازد.)) ( اول یوحنا 7:1 )

((آمین))