مطالعة کتاب مقدس ۱


بخش نخست: آشنائی با کتاب مقدس مسیحیان

کتاب مقدس به صورتی که امروز در دسترس من و شما قرار دارد عنوان مجموعه ای از نوشته هائی است با تاریخی بس کهن که همة آن نوشته ها بر اساس باور و ایمان مسیحیان، الهام مکاشفه ای خداوند میباشند که به دست بیش از 40 نویسنده و در طی نزدیک به 1600 سال با سبکهای ادبی متنوعی نگاشته شده اند. این کتاب که شامل دو بخش مهم «عهد عتیق» و «عهد جدید» میباشد فقط یک کتاب نیست بلکه در بر گیرنده 66 کتاب است که 39 کتاب مربوط به «عهد عتیق» و 27 کتاب مربوط به «عهد جدید» میباشد و هریک از این کتابها بنا بر وضعیت خاص سیاسی، اجتماعی و مذهبی زمان خود گویای پیام هائی هستند که در بخش های بعدی به مطالعة آنها خواهیم پرداخت.

زبان اصلی نگارش کتابهای عهد عتیق همه به استثنای قسمتی از کتابهای عزرا، نحمیا و دانیال که به زبان آرامی است به عبری باستانی بوده و کتابهای عهد جدید هم به زبان یونانی نوشته شده اندکه دردورة نگارش کتابها (بین سالهای 45 تا 100 میلادی)، یونانی علاوه برزبانهای دیگری چون لاتین و آرامی، زبانی رایج در نواحی شرق دریای مدیترانه بوده است. یونانی زبان فرهنگی امپراتوری بود و تمام تحصیل کرده ها با آن آشنائی داشتند و زبان متداول اغلب مردمی بود که در قسمت شرقی امپراتوری روم میزیستند.

واژة لاتین Biblia که به معنای «کتابها یا کتابخانه» است عنوانی است که در سدة پنجم میلادی توسط پدران کلیسای یونان به کلیة کتب مقدس داده شد و این کلمه که بعدها وارد کلیسای اروپای غربی شد ترجمة انگلیسی آن یعنی Bible عنوان معمول و رسمی کتاب مقدس گردید.

نام دیگر این کتاب در زبان انگلیسی Scripture است که از ریشة لاتین و به معنای «نوشته» میباشد و این اصطلاح در اشاره به نوشته های معتبر عهد عتیق و همچنین عهد جدید به کار برده میشود. عبارت دیگری هم که از آن برای کتاب مقدس استفاده میکنند عبارت «کلام خداوند» میباشد.

واژة « انجیل » که برگرفته از کلمة یونانی euangélion به معنای بشارت، مژده یا خبر خوش میباشد و بزبان انگلیسی هم به Gospel(از واژة انگلیسی قدیم god-spell یعنی Good News به معنای مژده یا خبر خوش) ترجمه شده است عنوانی است که نه فقط در اشاره به کل عهد جدید اطلاق میشود بلکه هر یک از چهار کتاب زندگینامه های مسیح نیز به این عنوان نامگذاری شده اند که عبارتند از: انجیل متی، انجیل مرقس، انجیل لوقا و انجیل یوحنا که به اناجیل اربعه معروف هستند. مسیحیان، کل کتاب مقدس را بعنوان کلام خدا و تنها معیار واقعی ایمان و عمل مسیحی میدانند. کتابی که با بیان حقایق الهی، هم شخصیت و ذات خدا را برای ما آشکار میسازد و هم مشیت و اراده اش بر انسان را. و از آنجائیکه هر فردی دارای ملاک خاصی است که بر اساس آن فکر کرده و عمل میکند. برای مسیحیان این ملاک، کتاب مقدس است.

جمع آوری شده به دست رضا نراقی و هادی شجاعی