مطالعة کتاب مقدس ۲

چه کسانی کتابهای مقدس را نوشته اند؟
این سئوالی است که همه میپرسند خصوصا آنانیکه ازتاثیر بنیادی و سازندگی این کتاب بر مردم آگاهی کامل دارند. همانطوریکه در بالا اشاره شد این کتاب به دست بیش از 40 نفرنوشته شده است. از یک چوپان جوان گرفته تا یک پادشاه مقتدر، از یک ماهیگیر تا یک عالم فقیه، از یک برزگر ساده تا یک ادیب و دانشورـ و افرادی چون اینان کتابهائی را به نگارش در آورده اند که در مجموع پیام شگفت انگیز محبت ازلی و ابدی نشأت گرفته از قلب خداوند را نسبت به انسانی که طبق کلامش در شباهت خود آفریده و همواره در پی رستگاری اوست برای من و شما بیان میکند. در واقع خداوند در نوشتن این پیام و رساندن آن به انسانها، قلب و قلم افراد منحصر به فردی را با شخصیت ها، زمینه ها و پیشه های متفاوت و گوناگون به حرکت در آورده تا چنین گنجینه ای را به نگارش در آورند.

موسی که بمانند یک شاهزاده در دربار فرعون و زیر نظر بهترین معلمین تعلیم میبیند پنج کتاب اول عهد عتیق را نوشته است. داوود چه در زمان کودکی اش که گلة پدرش را شبانی میکرده و چه در زمانی که با مسح خداوند تاج پادشاهی بر سرداشته مکنونات قلبی اش را در وصف خداوند در قالب سروده های پرستشی مینگارد و نه فقط روحیات خودش را بلکه مردم زمانش را نیز چه در هنگام شادی و چه در اوج غم به زبانی شیوا به صورت شعر و سرود بیان میکند و یا سلیمان خردمندترین مرد جهان که حکمتش زبانزد عام و خاص است پند واندرز هایش بصورت امثال همچنان که در عصر خودش حکمت می آموخت امروز نیز به خواننده بینش می بخشد تا خردمندانه زندگی کند.

اینها نمونه ای از افرادی هستند که با مکاشفه و الهام الهی کتاب های مقدس را نوشته اند اما در واقع مولف اصلی و طراح این کتاب خود خداوند است که این چنین پیام محبت و نجات بخشش را قلم زده و برای حک کلامش در دل انسان ها، همانطوریکه گفته شد مردمانی را با شخصیت ها و خصوصیات اخلاقی گوناگون و طرز تفکرهایی متفاوت با حرفه و مهارت هائی منحصر به فرد انتخاب و به کار گمارده تا آنچه را که به آنها مکشوف ساخته به نویسند. و تنها هنگامی میتوان به درک کامل آن نائل آمد که آنرا در رابطه با فرآیند کامل مکاشفة الهی نگریست. حال اگر شما فردی هستید علاقمند به تاریخ و یا شعر و سروده ویا انسانی با مهارت منطق و استدلال، آرزوی قلبی خداوند این است که با شنیدن صدای او از پس کلمات و عبارات کتابش، پیام حیات بخش او بر دل شما نشیند و با دگرگونی درونی که در شما پدید می آورد انسانی تازه شوید.

جمع آوری شده به دست رضا نراقی و هادی شجاعی